woensdag 29 oktober 2014

Macro

Ik vind het leuk om details van dingen te laten zien. Een macrolens klinkt dan ook erg interessant. Maar hoog op de verlangslijst staat 'ie niet, dus dat gaat nog wel even duren. Uit nieuwsgierigheid heb ik een setje macrofilters (+1, +2, +4 en +10) gekocht en deze losgelaten op een stuiver. Onderstaande foto's zijn geschoten met mijn 50 mm-lens en het +4-macrofilter.

De eerste foto leek nergens naar, ik had geen idee hoe ik moest scherpstellen.


Op de tweede en de derde kreeg ik hare majesteit al iets beter in beeld.



Het bleef echter behelpen met de beperkte hoeveelheid licht. Opeens had ik een helder moment en bedacht me dat ik natuurlijk ook wat dichter bij het raam kon gaan zitten. Dat hielp!



Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van wat je kunt bereiken met een stukje glas van amper 3 euro!


Les van de dag: macrofotografie = Heel Veel Licht! Deze foto's zijn genomen bij kantoorverlichting en naast een raam met getint glas. Binnenkort nog maar eens proberen bij daglicht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten