zaterdag 27 september 2014

De scholen zijn weer begonnen!

Nou ja, school is een wat groot woord, we hebben het over de Canon-workshop. De mensen van Canon waren zo vriendelijk om mij bij aanschaf van mijn camera een fotoworkshop aan te bieden. Dat leek mij een mooie gelegenheid om mijn skills wat bij te schaven en wat vragen te stellen. Als locatie had ik Enschede gekozen, mijn oude 'home town', dat trok me meer dan Amsterdam. Dus op deze vroege zaterdagmorgen trok ik met mijn camera en mijn kladblok richting het ooooosten. Het vroege tijdstip werd gecompenseerd door de zon die spectaculaire schimmenspelen in de mist creƫerde. Wel jammer dat je niet op de vluchtstrook mag stoppen om al dat moois vast te leggen met de camera die je toch toevallig net bij je hebt...

De workshop werd namens de Fotovakschool gegeven door Ene Harry. Dat is niet laatdunkend bedoeld, dat is de naam van de fotograaf. En voor de mensen met dezelfde afwijking als ik: ja, het komt inderdaad van Wim Sonneveld, ik heb het nagevraagd! ;o)

Het was een leuke, inspirerende dag. We hebben het gehad over licht (wit licht, lichtsterktes en -kleuren, flitslicht, neutraal grijs en witbalans), sluitertijden, diafragma's, brandpuntsafstanden, beweging vs bevriezing, scherpte-diepte, typen lenzen en flitsers en nog veel meer. Sommige dingen wist ik al, veel dingen zijn een stuk duidelijker geworden en er zaten ook dingen bij die compleet nieuw voor me waren. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat onder in de cameradoos ook nog een vergunning zat. Ik wist ook eerlijk gezegd niet dat ik die nodig had; ik kroop sowieso al overal op, achter en onder.

Wat heb ik ervan opgestoken?
  • Ik snap eindelijk het verhaal achter diafragmawaarden (al vind ik de termen 'groot' en 'klein' nog verwarrend, omdat ik nooit weet of het nu gaat om de grootte van het gaatje of de grootte van het f-getal, maar dat zal wel wennen).
  • Ik snap hoe je mooie bokeh in je foto's kunt krijgen. 
  • Ik moet minder zoomen en meer lopen.
  • Mijn sluitertijden moeten veel korter. Echt veel.
  • Ik mag de camera niet meer op de automatische stand zetten.
  • Ik weet eindelijk hoe 'stops' werken.
  • Ik ken en snap de meeste functies in mijn camera-menu en ga de rest zelf uitzoeken.
  • Ik ga een 50 mm-lens bestellen.
  • Ik ga sparen voor een flitser en een statief.
  • Ik moet niet alleen zelf gaan lopen klooien, maar een echte cursus/opleiding gaan doen.




Harry had ook nog een interessante vraag voor ons: "Is een foto een foto op het moment dat je 'm schiet? Of is het pas een foto als je 'm afdrukt?" Mijn eerste reflex was om te zeggen dat het gaat om het moment dat je vastlegt en dat dus iedere foto een foto is. Maar als ik kijk naar de hoeveelheid meuk die ik schiet en vervolgens weer verwijder, dan zijn dat alleen maar pogingen tot foto. De echte foto's zijn de foto's die na het selectieproces overblijven. En als je gaat kiezen welke foto's de moeite waard zijn om af te drukken, dan word je nog kritischer. En de foto's die die kritiek doorstaan, zijn de foto's waarvan je het meest leert. Vandaar dat ik ga sparen voor een kleurenprinter, af en toe eens een album vol laat afdrukken en exemplaren waar ik blij mee ben hier ga plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten